Home
Modellenoverzicht
Impressie
Een 850 kopen
Onderhoud
Clubs
Literatuur
|
De Fiat 850
– hoe rijdt het?
Rijden
in een Fiat 850 betekent rijden in een makkelijk bestuurbare kleine
auto met heel goed uitzicht rondom, die zeker in de 903cc-versie nog
best met het huidige verkeer meekan. Reken boven 90 km/u echter wel
op flink wat lawaai in het interieur. De meeste mensen kunnen zonder
problemen achter het stuur plaatsnemen – het ziet er wel klein uit,
maar dat valt heel erg mee. Ook áchterin de coach kun je redelijk normaal
zitten, maar niet in de coupé – dat houden volwassen mensen maximaal
20 minuten vol. De achterbank is beter te gebruiken voor bagage. In de
kofferruimte van de coach kun je wel anderhalve koffer kwijt, maar op
de achterbank veel meer, zeker als je rugleuning omklapt en ook de hoedenplank
gebruikt. De officiële kofferruimtes in coupé en spider zijn erg
klein.
De
uitrusting van alle modellen behalve de spider is naar huidige maatstaven
spartaans. Bijna alles wat je echt nodig hebt is er wel (kachel, aanjager,
ruitensproeier), maar een radio, alarmlichtinstallatie en gordels bijvoorbeeld
niet. Rijden in de regen en in het donker kan inspannend zijn door de
kleine ruitenwissertjes en reflecties in het oude glas; bij koud weer
moet je je voorbereiden op goede anti-condensmaatregelen of de kachel
heel hard aanzetten. Voor moderne auto-rijders is het natuurlijk wennen
aan de onpreciese besturing, het afwezig zijn van stuurbekrachtiging
(hard werken bij inparkeren), het lage comfortniveau (na twee uur rijden
ben je echt toe aan pauze), het gebruik van de choke bij het starten
en het afwezig zijn van een vijfde versnelling – boven de 50 km/u ben
je klaar met schakelen. Met de 903cc-motor kún je sportief rijden (tot
140 km/u), maar de weglegging is daar totaal niet naar.
Rijden doe je op loodvrije euro 98 die je aanvult met 1
ml loodvervanger per liter benzine (heel weinig pompstations verkopen
kant-en-klare superbenzine met loodvervanger). Omdat het verbruik op ca. 1 op
14-15 ligt (snelweg, 90 km/u) is het monteren van een LPG-tank niet echt de
moeite, bovendien ben je dan je hele bagageruimte kwijt. Wegenbelasting hoef
je niet te betalen en als je al een andere auto hebt kost verzekeren maximaal
100 euro per jaar, meestal minder (korting is mogelijk bij clublidmaatschap).
|
|