Home

Modellenoverzicht

Impressie

Een 850 kopen

Onderhoud

Clubs

Literatuur

 

De Fiat 850 – hoe rijdt het?

 

 

Rijden in een Fiat 850 betekent rijden in een makkelijk bestuurbare kleine auto met heel goed uitzicht rondom, die zeker in de 903cc-versie nog best met het huidige verkeer meekan. Reken boven 90 km/u echter wel op flink wat lawaai in het interieur. De meeste mensen kunnen zonder problemen achter het stuur plaatsnemen – het ziet er wel klein uit, maar dat valt heel erg mee. Ook áchterin de coach kun je redelijk normaal zitten, maar niet in de coupé – dat houden volwassen mensen maximaal 20 minuten vol. De achterbank is beter te gebruiken voor bagage. In de kofferruimte van de coach kun je wel anderhalve koffer kwijt, maar op de achterbank veel meer, zeker als je rugleuning omklapt en ook de hoedenplank gebruikt. De officiële kofferruimtes in coupé en spider zijn erg klein.

 

De uitrusting van alle modellen behalve de spider is naar huidige maatstaven spartaans. Bijna alles wat je echt nodig hebt is er wel (kachel, aanjager, ruitensproeier), maar een radio, alarmlichtinstallatie en gordels bijvoorbeeld niet. Rijden in de regen en in het donker kan inspannend zijn door de kleine ruitenwissertjes en reflecties in het oude glas; bij koud weer moet je je voorbereiden op goede anti-condensmaatregelen of de kachel heel hard aanzetten. Voor moderne auto-rijders is het natuurlijk wennen aan de onpreciese besturing, het afwezig zijn van stuurbekrachtiging (hard werken bij inparkeren), het lage comfortniveau (na twee uur rijden ben je echt toe aan pauze), het gebruik van de choke bij het starten en het afwezig zijn van een vijfde versnelling – boven de 50 km/u ben je klaar met schakelen. Met de 903cc-motor kún je sportief rijden (tot 140 km/u), maar de weglegging is daar totaal niet naar.

 

Rijden doe je op loodvrije euro 98 die je aanvult met 1 ml loodvervanger per liter benzine (heel weinig pompstations verkopen kant-en-klare superbenzine met loodvervanger). Omdat het verbruik op ca. 1 op 14-15 ligt (snelweg, 90 km/u) is het monteren van een LPG-tank niet echt de moeite, bovendien ben je dan je hele bagageruimte kwijt. Wegenbelasting hoef je niet te betalen en als je al een andere auto hebt kost verzekeren maximaal 100 euro per jaar, meestal minder (korting is mogelijk bij clublidmaatschap).