Een Fiat 850
kopen
Er is in Nederland geen ruim, maar wel heel stabiel
aanbod van Fiats 850 – op www.oldtimernederland.nl, www.veilingkijker.nl of www.marktplaats.nl vind je altijd wel tussen de 5 en 15
exemplaren van de modellen, afhankelijk van het seizoen (in de winter is het aanbod
iets kleiner). Kijk voor exemplaren bij erkende dealers op www.gaspedaal.nl.
Een
coach of spider is altijd wel ergens te koop, coupé’s minder vaak en een 850
special slechts af en toe. Van de coupé’s wordt type II het meest gevraagd,
type III het vaakst verhandeld en komt type I relatief weinig voor (maar is
daardoor niet duurder). Vooral gezocht zijn okergele coupé-exemplaren – voor
de tijd waarin ze gemaakt werden een bijzondere kleur auto, die heel typerend
is gebleken voor het model.
In Nederland zie je het 850-busje of de Bertone coupé
maar zelden te koop staan. Als je serieuze interesse in deze modellen of de
Seat 850 4p hebt wordt het echt netwerken. Je kunt hier echter beter naar
gaan zoeken in landen rondom de Middellandse zee.
Omdat met name het particuliere aanbod regelmatig
ververst loont het echt de moeite geduld te hebben met je aankoop en meerdere
exemplaren goed te gaan bekijken. Is een exemplaar niet helemaal naar je zin
of kom je niet uit de prijs – er komen in de rest van het jaar dan altijd wel
twee of drie nieuwe kansen, dus laat je niet opjutten. Een auto gaan zoeken
en beoordelen kan heel goed met expertise vanuit een van de clubs – er zijn
daar altijd mensen die met je mee willen denken; bovendien is er een
checklist beschikbaar om exemplaren goed te kunnen beoordelen. Het loont echt
om voor je aankoop lid te worden en ook eens een evenement te bezoeken.
Roest
aan plaatwerk en dragende delen van de 850 zijn de allergrootste problemen.
De autootjes zijn vanuit de fabriek niet alleen erg slecht tegen roest
beschermd, maar ook het gebruikte staal was niet altijd van goede kwaliteit -
ook onder de lak ín het metaal trad spontane roestvorming op. Een grondige inspectie
van plaatwerk, holle ruimten en dragende delen is daarom erg belangrijk bij
de beoordeling van een exemplaar. 850’s opknappen is voor ervaren klussers
zeker te doen, maar plaatwerk vervangen is veel werk omdat de carosserie
geheel is gelast. Door het gestage aanbod van redelijke exemplaren loont het
bovendien niet om aan een echte roestbak te beginnen - die zijn meer geschikt
als donorauto. In de loop der tijd zijn de hard roestende 850’s echter al
voor het grootste deel naar de sloop verdwenen, zodat het merendeel van de
exemplaren die je nu nog vindt wel in redelijke staat is.
Nieuwe plaatwerkdelen zijn met name voor coupé’s en
spiders moeilijk te vinden, maar bestaan nog wel - reken dan in ieder geval
op flinke prijzen, zoals enige honderden euro’s voor een spatbord. Opvallend
is dat er ook regelmatig half afgebouwde 850-projecten te koop staan waar
iemand geen zin of tijd meer voor heeft - voor beduidend lagere prijzen dan
complete auto’s, soms inclusief een voorraad reserve-onderdelen (vanaf een
paar honderd euro).
Wat
hele grove richtprijzen: Fiat 850 coaches zijn het goedkoopst en kosten
tussen 500-750 euro voor een her- of afbouwproject met plaatwerk van
redelijke kwaliteit, 1500-2500 euro voor een redelijk goede, direct rijdbare,
rond de 3000 voor een hele mooie en vanaf 4000 euro voor een zeer goed
concoursexemplaar. Coupe’s en spiders zijn beduidend duurder, reken voor een
afbouwproject op 1000 euro, voor een redelijk goed exemplaar op minstens 2250
euro, 4000 voor een hele mooie en vanaf 5000 euro voor een zeer goede. Een
auto van een particulier kopen is leuker en goedkoper, maar wil je snel klaar
zijn en meteen een nieuwe APK, dan kun je meestal ook wel een exemplaar bij
de autovakhandel vinden – waarvoor je dan soms wel fors meer moet betalen (www.classictrader.nl).
|