Een Fiat 850
onderhouden
De
techniek van de 850 is eenvoudig en betrouwbaar – met het netjes op tijd
verversen van motorolie, remvloeistof en koelvloeistof kom je al een heel
eind. Maar het blijft natuurlijk een minstens vijfendertig jaar oude auto,
dus reken er op dat er bij regelmatig gebruik af en toe iets aan zal moeten
gebeuren. Reparaties aan de motor zijn goed te doen omdat niet de hele auto
uit elkaar hoeft: het achterpaneel van de carrosserie kan er afgeschroefd,
zodat je overal heel makkelijk bij kunt.
Het allergrootste probleem van Fiats 850 is natuurlijk
roest. Als je wilt dat je 850 lang mee gaat, zorg dan dus voor een droge
garage en investeer in een ML-, tectyl- of Dinitrolbehandeling (ca. 600
euro). Buiten voor de deur – ook onder een hoes – kan het roesten erg hard
gaan!
Voor
mensen die zelf willen en kunnen sleutelen of dat willen leren is de Fiat 850
een prima begin van een klassieke auto als hobby. De auto’s zitten logisch in
elkaar, de motor is er vrij eenvoudig helemaal uit te halen en er bestaat
ontzettend veel goede en ruim beschikbare reparatie-
en instructieliteratuur - ook in het Nederlands en ‘voor dummies’. Met
uitzondering van plaatwerk en ‘kosmetische delen’ (strips, emblemen,
raamrubbers, stukken interieur etc.) zijn – voor wie moeite doet en
regelmatig op internet speurt - heel goed reservedelen te krijgen voor lage
prijzen. Ook nieuwe onderdelen zijn soms nog te vinden via internet – ze
moeten dan soms wel van ver komen (vergeet dan vooral niet ook op “seat 850”
te zoeken). De modellen Fiat 127, Seat 133 en de vroege Fiat Panda’s hebben
veel mechanische onderdelen met de 850 gemeen wat het allemaal nog
gemakkelijker maakt.
De
wegenwacht en je lokale garage hoeven de 850 ook absoluut geen probleem te
vinden. Integendeel zelfs, het zijn erg simpel in elkaar gezette auto’s met
voor het grootste deel standaard autotechniek. Door hun populariteit destijds
vinden de oudere monteurs deze auto’s nog steeds een fluitje van een cent.
Wil je niets zelf doen, zoek dan wel even naar een garage die zo’n oldtimer
onderhouden sympathiek vindt – sommige garages vinden weinig gangbare auto’s
alleen maar lastig en zonde van de tijd omdat ze niet weten waarop ze hun
laptop moeten aansluiten. Test dus bijvoorbeeld of de woorden
‘contactpuntjes’ of ‘centrifugaalfilter’ ze wel iets zegt. Fiat
850-onderdelen zijn er nog genoeg, maar reken er op dat je die onderdelen dan
soms wel zelf moet aandragen (leg een voorraadje aan) en een paar afwijkende dingen
zelf van de auto moet weten.
Er zijn in Nederland ook een paar echte
kleine-Fiatspecialisten die je het werk graag uit handen nemen. Zie onder
andere de advertenties aan de rechterzijkant van deze pagina’s.
|