Home

Modellenoverzicht

Impressie

Een 850 kopen

Onderhoud

Clubs

Literatuur

 

Een Fiat 850 onderhouden

 

 

De techniek van de 850 is eenvoudig en betrouwbaar – met het netjes op tijd verversen van motorolie, remvloeistof en koelvloeistof kom je al een heel eind. Maar het blijft natuurlijk een minstens vijfendertig jaar oude auto, dus reken er op dat er bij regelmatig gebruik af en toe iets aan zal moeten gebeuren. Reparaties aan de motor zijn goed te doen omdat niet de hele auto uit elkaar hoeft: het achterpaneel van de carrosserie kan er afgeschroefd, zodat je overal heel makkelijk bij kunt.

 

 

Het allergrootste probleem van Fiats 850 is natuurlijk roest. Als je wilt dat je 850 lang mee gaat, zorg dan dus voor een droge garage en investeer in een ML-, tectyl- of Dinitrolbehandeling (ca. 600 euro). Buiten voor de deur – ook onder een hoes – kan het roesten erg hard gaan!

 

Voor mensen die zelf willen en kunnen sleutelen of dat willen leren is de Fiat 850 een prima begin van een klassieke auto als hobby. De auto’s zitten logisch in elkaar, de motor is er vrij eenvoudig helemaal uit te halen en er bestaat ontzettend veel goede en ruim beschikbare reparatie- en instructieliteratuur - ook in het Nederlands en ‘voor dummies’. Met uitzondering van plaatwerk en ‘kosmetische delen’ (strips, emblemen, raamrubbers, stukken interieur etc.) zijn – voor wie moeite doet en regelmatig op internet speurt - heel goed reservedelen te krijgen voor lage prijzen. Ook nieuwe onderdelen zijn soms nog te vinden via internet – ze moeten dan soms wel van ver komen (vergeet dan vooral niet ook op “seat 850” te zoeken). De modellen Fiat 127, Seat 133 en de vroege Fiat Panda’s hebben veel mechanische onderdelen met de 850 gemeen wat het allemaal nog gemakkelijker maakt.

 

De wegenwacht en je lokale garage hoeven de 850 ook absoluut geen probleem te vinden. Integendeel zelfs, het zijn erg simpel in elkaar gezette auto’s met voor het grootste deel standaard autotechniek. Door hun populariteit destijds vinden de oudere monteurs deze auto’s nog steeds een fluitje van een cent. Wil je niets zelf doen, zoek dan wel even naar een garage die zo’n oldtimer onderhouden sympathiek vindt – sommige garages vinden weinig gangbare auto’s alleen maar lastig en zonde van de tijd omdat ze niet weten waarop ze hun laptop moeten aansluiten. Test dus bijvoorbeeld of de woorden ‘contactpuntjes’ of ‘centrifugaalfilter’ ze wel iets zegt. Fiat 850-onderdelen zijn er nog genoeg, maar reken er op dat je die onderdelen dan soms wel zelf moet aandragen (leg een voorraadje aan) en een paar afwijkende dingen zelf van de auto moet weten.

 

Er zijn in Nederland ook een paar echte kleine-Fiatspecialisten die je het werk graag uit handen nemen. Zie onder andere de advertenties aan de rechterzijkant van deze pagina’s.