Home

Modellenoverzicht

Impressie

Een 850 kopen

Onderhoud

Clubs

Literatuur

 

Fiat 850-modellen

 

 

De Fiat 850 kwam in 1964 op de markt en was een aanvulling op de kleinere modellen 500 (1957-1975, het bekende ‘rugzakje’) en Fiat 600 (link 1955-1973, ook bekend als Zastava 750). Al deze modellen hebben de motor achterin.

 

De Fiat 850 is gemaakt in een groot aantal carosserievarianten, waarvan er drie het vaakst voorkomen – de coach, coupé en spider. Bijna alle modellen zijn ook in groten getale in Spanje gemaakt door Seat en hebben dan meestal dezelfde naam – de kwaliteit hiervan is even goed als de Fiat-modellen (zoniet beter).

 

De tweedeurs coach (ook wel ‘berline’ genoemd) en special hebben de standaard koets met het kenmerkende ‘kontje’. Van coach en special zijn in totaal 1.780.000 exemplaren geproduceerd. Dit basismodel heeft de 843cc-motor, die wat minder fut heeft. Op de snelweg is het hard doortrappen tot 110 km/u (maar winnen van giraffen, dat lukt wel). Een coach is in Nederland altijd wel ergens voor een bescheiden prijsje te koop.

 

 

De special is een iets luxere uitvoering van de coach met een wat fellere motor en schijfremmen voor. Niet vaak in Nederland te koop, maar voor wie goed zoekt wel te vinden.

 

Exclusief voor de Spaanse markt werd ook een vierdeurs model gemaakt op basis van de coach, genaamd Seat 850 4p (hier verstopt achter een muilezel). In Nederland niet aan te komen.

 

 

 

 

 

 

 

De coupé heeft een sportiever koetswerk, minder binnen- en bagageruimte, maar een iets luxueuzere aankleding. Gedurende de productieperiode (1965-1971) wordt het koetswerk twee keer licht gewijzigd, waardoor type I, II en III (vlnr) van elkaar onderscheiden kunnen worden. Type I heeft de 843cc motor, de andere typen de 903cc-motor, die daardoor sport coupé heten. Mede door een speciale liefhebbersclub goed te vinden.

 

 

De 850 spider (1965-1973) was een kleine cabriolet met een totaal ander koetswerk dan de andere modellen – door Bertone getekend. Een variant hierop was de Bertone racer, waarbij dit model een vast dak en twee kleine zijruitjes achter kreeg. Tegenwoordig de duurste 850 maar altijd wel ergens te koop. En ook voor dit model is er een actieve liefhebbersclub.

 

 

Met de techniek van 850-modellen werd ook een busje ontwikkeld, eerst 850T genaamd en later doorontwikkeld tot 900T en Amigo. In Nederland moeilijk te vinden.

 

 

 

 

 

 

 

De Fiat/Seat 133 (1974-1980), die veel op de Fiat 126 lijkt, is eigenlijk ook een Fiat 850. Het voornaamste verschil is een hoekiger koetswerk waardoor de auto er veel moderner uit ziet. Dat is de reden waarom veel liefhebbers dit model zien als een geheel andere, minder interessante auto. Zeer veel onderdelen kunnen uitgewisseld worden met de 850. Hier en daar bijna gratis te vinden.

 

 

Naast bovenstaande, in grote series geproduceerde modellen bestaan er allerlei exclusieve koetsvarianten op basis van de 850 van Moretti, Siata en Vignale (foto).

 

En... er is nog een voertuig genaamd Fiat 850: de tractor!