
Home
Modellenoverzicht
Impressie
Een 850 kopen
Onderhoud
Clubs
Literatuur
|
Fiat
850-modellen
De Fiat 850 kwam in 1964 op de markt en was een
aanvulling op de kleinere modellen 500 (1957-1975, het bekende ‘rugzakje’) en
Fiat 600 (link 1955-1973, ook bekend als Zastava 750). Al deze modellen
hebben de motor achterin.
De Fiat 850 is gemaakt in een groot aantal
carosserievarianten, waarvan er drie het vaakst voorkomen – de coach, coupé
en spider. Bijna alle modellen zijn ook in groten getale in Spanje gemaakt
door Seat en hebben dan meestal dezelfde naam – de kwaliteit hiervan is even
goed als de Fiat-modellen (zoniet beter).
De
tweedeurs coach (ook wel ‘berline’ genoemd) en special hebben
de standaard koets met het kenmerkende ‘kontje’. Van coach en special zijn in
totaal 1.780.000 exemplaren geproduceerd. Dit basismodel heeft de
843cc-motor, die wat minder fut heeft. Op de snelweg is het hard doortrappen
tot 110 km/u (maar winnen van giraffen, dat lukt wel). Een coach is in
Nederland altijd wel ergens voor een bescheiden prijsje te koop.
|
|
De special
is een iets luxere uitvoering van de coach met een wat fellere motor en
schijfremmen voor. Niet vaak in Nederland te koop, maar voor wie goed zoekt wel
te vinden.
|
Exclusief
voor de Spaanse markt werd ook een vierdeurs model gemaakt op basis van de
coach, genaamd Seat 850 4p (hier verstopt achter een muilezel). In
Nederland niet aan te komen.
|
De coupé
heeft een sportiever koetswerk, minder binnen- en bagageruimte, maar een iets
luxueuzere aankleding. Gedurende de productieperiode (1965-1971) wordt het
koetswerk twee keer licht gewijzigd, waardoor type I, II en III (vlnr) van
elkaar onderscheiden kunnen worden. Type I heeft de 843cc motor, de andere
typen de 903cc-motor, die daardoor sport coupé heten. Mede door een
speciale liefhebbersclub goed te vinden.
|
De
850 spider (1965-1973) was een kleine cabriolet met een totaal ander
koetswerk dan de andere modellen – door Bertone getekend. Een variant hierop
was de Bertone racer, waarbij dit model een vast dak en twee kleine
zijruitjes achter kreeg. Tegenwoordig de duurste 850 maar altijd wel ergens
te koop. En ook voor dit model is er een actieve liefhebbersclub.
|
Met
de techniek van 850-modellen werd ook een busje ontwikkeld, eerst 850T genaamd
en later doorontwikkeld tot 900T en Amigo. In Nederland
moeilijk te vinden.
|
De
Fiat/Seat 133 (1974-1980), die veel op de Fiat 126 lijkt, is eigenlijk ook
een Fiat 850. Het voornaamste verschil is een hoekiger koetswerk waardoor de
auto er veel moderner uit ziet. Dat is de reden waarom veel liefhebbers dit
model zien als een geheel andere, minder interessante auto. Zeer veel
onderdelen kunnen uitgewisseld worden met de 850. Hier en daar bijna gratis
te vinden.
|
Naast
bovenstaande, in grote series geproduceerde modellen bestaan er allerlei
exclusieve koetsvarianten op basis van de 850 van Moretti, Siata en Vignale
(foto).
|
En... er is nog een voertuig genaamd Fiat 850: de tractor!
|
|